Onlygames.pl | Serwis Konsolowy, recenzje gier, konsole | PlayStation 3, Xbox 360, Wii, PSP, 3DS, DS, PS2, strona o konsolach

------------------------------------
Kanał OnlyGamespl na YouTube:

Zdjęć w galerii: 14033
Liczba wiadomości: 8451
Liczba artykułów: 1800
PlayStation 4 vs Xbox One - podsumowanie po E3 2013 (cz.1) - cena, wygląd konsol, gry PlayStation 4Xbox One

Zapraszamy do pierwszej części naszego materiału podsumowującego wszystko to, co wiemy na temat PlayStation 4 oraz Xboxa One. Zachęcamy Was do komentowania - napiszcie na którą z konsol bardziej czekacie i czy zamierzacie kupić ją w dniu premiery.

Tradycyjnie już możecie obejrzeć materiał w formie wideo lub przeczytać artykuł w formie pisanej - decyzja należy do Was.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

W dzisiejszym materiale chcielibyśmy podsumować wszystko, co wiemy na temat konsol nowej generacji. Wiadomo, długo czekaliśmy na E3, czyli imprezę w Los Angeles, na której Sony i Microsoft miały odsłonić wszystkie karty. Rzeczywiście zobaczyliśmy dużo, znamy już wygląd i ceny konsol, a także przybliżone daty premier. Skłamalibyśmy jednak, gdybyśmy powiedzieli, że oto ekscytacja sięgnęła zenitu. Nie wiemy jak Was, ale nas lekko zawiódł wstępny line-up gier na start obu systemów. Wiadomo, że przez kilka najbliższych miesięcy dwaj giganci mogą dołożyć jeszcze co nieco na premierę, ale tak naprawdę nie pokazano zbyt wiele nowego. Ale po kolei.

Po pierwsze, wygląd obu konsol. Tutaj niestety szału nie ma i choć to oczywiście subiektywne odczucie, to jednak według nas mogło być lepiej. Xbox One wygląda jak odświeżony magnetowid z początku lat dziewięćdziesiątych – mówiąc pół żartem pół serio można odnieść wrażenie, że za chwilę wysunie się z niego kaseta VHS. Z kolei PlayStation 4 jest zakrzywiona i bardziej futurystyczna. Nawiązuje swoim wyglądem trochę do PlayStation 2 – niektórzy mówią, że wygląda tak jakby skleić dwie sztuki PS2 Slim… Cóż, może po prostu musimy się przyzwyczaić, w końcu praktycznie każdy dotychczasowy model którejkolwiek z konsol był krytykowany na początku. Wiadomo jednak, że wygląd to tak naprawdę sprawa drugorzędna.



Po drugie, cena.  Jak już pewnie doskonale wiecie, Microsoft mający swoją konferencję na dzień przed Sony ustalił cenę Xboxa One na 499$ w USA i 499 euro w Europie. Oficjele Sony na swojej konferencji dzień później zjednali sobie fanów, i to nie tylko niższą ceną dla PS4 – na starcie ma kosztować 399$ w USA i 399 euro w Europie. Niektóre polskie sklepy, które rozpoczęły przyjmować pre-ordery na next-genowe maszyny ustaliły wstępnie cenę na ok. 1700 zł za PlayStation 4 i ok. 2100 zł. za nowego Xboxa. Widać wyraźnie, że pod tym względem PS4 ma sporą przewagę – pytanie tylko, czy Microsoft nie zdecyduje się jednak obniżyć cenę Xboxa One na chwilę przed jego premierą… W końcu to dwie zbliżone możliwościami do siebie konsole, a różnica aż 100$ to jednak sporo.



Po trzecie, gry. Nie wiem jak Wy, ale nas niespecjalnie rozgrzały obie konferencje. Wiadomo, że najważniejsze są exclusive’y i to na nich właściwie możemy się skupić. Dużym zaskoczeniem po konferencji Sony było to, że nie pokazano właściwie niczego nowego względem lutowej prezentacji. Przecież od kilku miesięcy wiedzieliśmy już o Killzone: Shadow Fall, Drive Club, Knacku czy InFamous: Second Son, a jedynym nowy exem pokazanym na konferencji okazał się The Order 1886 od studia Ready At Dawn. Oczywiście zapowiada się bardzo dobrze, poza tym to zasłużone studio, znane dotychczas między innymi z wysoko ocenianych odsłon God of War na PSP, więc nie powinno zawieść. Pamiętajmy jednak, że krótka prezentacja bez skrawku gameplayu zwiastuje, że jeszcze sobie na ten tytuł poczekamy. […] Właściwie na start dostępne będą jedynie nowy Killzone, Drive Club oraz Knack, a do tego pozycje multiplatformowe. Killzone oprócz świetnej oprawy specjalnie nie zaskoczył. Był w grywalnej formie na targach i gameplayowo niewiele odbiega od dotychczasowych odsłon – brak w nim typowo rewolucyjnych rozwiązań. Wykorzystanie touch-pada na DualShocku 4 sprowadza się do przeciągania palcem po ekranie dotykowym w czterech różnych kierunkach, co aktywuje np. osłonę przed pociskami wrogów. Dostaniemy więc niejako drugi „krzyżak”, a więc jeszcze więcej w cudzysłowie „przycisków”. […] Drive Club zapowiada się nieźle, ale nie jest to tytuł na miarę nowego Gran Turismo. Miejmy nadzieję, że nastawienie na tryby sieciowe nie spowoduje, że twórcy zapomną o trybie dla jednego gracza. […] No i ten nieszczęsny Knack, na którego możemy chyba spuścić zasłonę milczenia… Skłamalibyśmy mówiąc, że zaczęliśmy już obgryzać paznokcie z niecierpliwości.

Świetnie wyglądało za to techniczne demo „The Dark Sorcerer”, czyli twór od Quantic Dream (a więc twórców m.in. Heavy Rain, czy zbliżającego się Beyond: Two Souls). Prezentacja miała pokazać nam do czego zdolna jest PS4 i trzeba przyznać, że pokaz zrobił ogromne wrażenie na widzach. Cudownie wygląda zwłaszcza mimika twarzy i po prostu nie możemy doczekać się aż zobaczymy nową pozycję od Quantic Dream, bo jest ona zapewne już od jakiegoś czasu w fazie developingu i z pewnością skorzysta z tego silnika graficznego. Oczywiście na konferencji Sony pokazano też kilka tytułów od wydawców third-party. Mieliśmy choćby Destiny, czyli tytuł Bungie bardzo zalatujący Halo, Mad Maxa od Avalanche Studios (na razie też niestety bez jakiejkolwiek prezentacji rozgrywki), a Square Enix zapowiedzieli Final Fantasy XV oraz Kingdom Hearts 3. Na wszystkie te gry z pewnością warto czekać, ale przecież ukażą się one również na konsoli konkurencji, więc nie bardzo jest się czym ekscytować. Z kolei  Infamous: Second Son to pozycja szykowana na pierwszy kwartał 2014, a nie na premierę PS4.



Microsoft pokazał trochę więcej nowego niż Sony, ale wynikało to z tego, że na prezentacji sprzed kilku tygodni nie skupiano się na grach. Fani Xboxa zobaczyli tym razem kilka exclusive’ów, na które z pewnością zwrócić uwagę. Pierwszy był Ryse: Son of Rome, czyli zapowiadana od dłuższego czasu, ale do tej pory nie prezentowana produkcja od Crytek – twórców Crysis. Wcześniej zapowiadana jako pokazówka możliwości Kinecta, teraz zmieniła się w grę z widokiem zza pleców bohatera i zamiast opierać się na Kinectcie, będziemy raczej kontrolować głównego bohatera przy pomocy pada. Gameplay ma być jedynie wzbogacony dzięki Kinectowi. W każdym razie, prezentuje się efektownie i będzie na premierę konsoli. […] Bardzo ucieszyła nas też zapowiedź nowej odsłony Killer Instinct – tytułu, którego fani wyczekiwali od dawna. Przypomnijmy, że ostatnią częścią był Killer Instinct Gold na Nintendo 64, a marka zasłynęła ze świetnej pierwszej części na Super Nintendo. Co ciekawe, nowa edycja zostanie wydana na Xbox Live jako tytuł „free to play” z jednym grywalnym wojownikiem – resztę trzeba będzie sobie dokupić dzięki mikrotransakcjom. Mówi się jednak, że w sklepach wyląduje również pełna pudełkowa wersja, za standardową cenę dla nowych gier na Xbox One, która będzie oczywiście miała wszystkie opcje i wojowników odblokowane. Zapowiada się ciekawie, choć należy pamiętać, że za developing nie odpowiada niestety studio Rare, a firma Double Helix, która do tej pory z dużych tytułów dostarczyła jedynie Silent Hill: Homecoming na PS3 i Xboxa 360. Powinno być jednak dobrze. […] O Sunset Overdrive szczerze mówiąc niespecjalnie jest co mówić – wiadomo, że ma to być exclusive od twórców Ratchet & Clank czy Resistance, a więc studia Insomniac Games. Wygląda to na połączenie strzelaniny z platformówką ze specyficznym stylem graficznym i nastawieniem na tryby sieciowe. Jako, że nie pokazano rozgrywki, na tym możemy zakończyć, choć trzeba przyznać, że tytuł ten nie zrobił na nas wielkiego wrażenia. […] Świetnie za to prezentuje się Forza Motorsport 5, którą pokazano po raz kolejny i która wyrasta na najmocniejszy tytuł premiery Xboxa One. Świetna oprawa, fizyka, model jazdy, a do tego „Driveatar”, czyli usprawniona sztuczna inteligencja, która będzie uczyć się naszych zachowań, przyzwyczajeń i po analizie na przykład dostarczać naszym znajomym konsolowych przeciwników, którzy bardzo będą przypominać nasz styl jazdy. Dodając do tego pełną rozdzielczość 1080p i stałe 60 klatek na sekundę nie ma wątpliwości – będzie hit. […] Na bardzo mocny tytuł ekskluzywny zapowiada się również Dead Rising 3 od Capcom. Twórcy szykują wielki otwarty świat bez doczytywania, duże możliwości kustomizacji broni, a także używania pojazdów czy wzywania air-strike’ów dzięki technologii SmartGlass. Pokazano fragment rozgrywki, który zrobił bardzo dobre wrażenie i każe nam z niecierpliwością czekać na premierę. Ta ma nastąpić pod koniec roku, co najprawdopodobniej oznacza, że autorzy wyrobią się na premierę Xboxa One. […] Pokazano też zapowiedź nowego Halo i potwierdzono, że będzie działać w 60 klatkach na sekundę. Trzeba jednak powiedzieć, że piąta część zadebiutuje najprawdopodobniej dopiero pod koniec 2014 roku, więc jeszcze sobie na nią poczekamy. Tym bardziej, że pokazano jedynie krótki filmik, bez rozgrywki właściwej. […] Z dużych gier trzeba jeszcze pamiętać o Quantum Break, czyli ciekawie zapowiadającej się produkcji studia Remedy, a więc twórców Alana Wake’a. Niestety dalej nie wiemy o niej zbyt wiele. Notki prasowe mówią o tym, że Quantum Break ma „zatrzeć granice między graniem a oglądaniem telewizji” – krótkie filmiki dalej nie zdradzają co z tego tak naprawdę wyjdzie. Znając jednak dokonania tego developera, z pewnością warto czekać. […] Na koniec warto wspomnieć jeszcze o kilku mniejszych tytułach. D4 to nowa gra od twórcy Deadly Premonition. Co to oznacza? Najprawdopodobniej ciekawą fabułę i słabą oprawę graficzną, której niedostatki będą maskowane cel-shadingiem. Zapowiada się jednak ciekawie, bo ma to był historia detektywa wyposażonego w umiejętność przemieszczania się w czasie. Będzie on musiał użyć swoich zdolności, aby poznać okoliczności zabójstwa swojej żony i zapobiec temu zdarzeniu… Drugi mniejszy tytuł to Crimson Dragon, czyli duchowy następca Panzer Dragoon. Wcześniej zapowiadany na Xboxa 360, został przeniesiony na nową konsolę i pewnie swoją mechaniką będzie tkwił jeszcze w poprzedniej generacji. Chyba jednak warto dać mu szansę i poczekać na więcej szczegółów. Terminu premiery niestety nie podano. No i na koniec Minecraft… który pojawi się również z podtytułem „Xbox One Edition”. Miliony fanów wersji z Xboxa 360 pewnie się cieszą, ale trzeba podkreślić, że twórcy niestety nie przewidują możliwości przeniesienia stanów gry z Minecrafta z 360-tki na Xbox One. Trudno.



To tyle z ekskluzywnych produkcji na Xboxa One, które do tej pory poznaliśmy. Trzeba przyznać, że potwierdzono ich więcej niż na PlayStation 4, choć wiele z nich to nie będą typowe gry wysokobidżetowe, a raczej mniejsze pozycje do wypuszczenia na Xbox Live Arcade. Trzeba jednak przyznać, że line-up jest ciekawy, a biorąc pod uwagę, że na start konsoli dostaniemy Forza Motorsport 5, Ryse, Killer Instinct i pewnie Dead Rising 3, z pewnością będzie w co grać.

Do tego oczywiście dojdzie masa gier multiplatformowych. Na obu konsolach ujrzymy przecież Assassin’s Creed IV, Call of Duty: Ghosts, Battlefield 4, Watch Dogs, ale czy nimi tak naprawdę należy się ekscytować? Przecież ukażą się również na PS3 i Xboxie 360 – może i w nieco gorszej oprawie, ale mechanika będzie ta sama. Trudno więc mówić o prawdziwie next-genowej jakości.

Na koniec sekcji poświęconej grom wspomnimy jeszcze o dwóch tytułach, które na nas zrobiły wielkie wrażenie. Pierwszym był nasz polski Wiedźmin 3: Dziki Gon, który jest chyba obecnie najbardziej oczekiwanym RPG-iem na nowe konsole. Jego wartość widać najdobitniej po tym, że pokazano go na konferencji Microsoftu, jako jedną z ważniejszych gier szykowanych na Xbox One. Świetna oprawa, wielki otwarty świat, a do tego nieliniowa historia i ponad 100 godzin gameplayu… Będzie hit. […] Niesamowicie zapowiada się również Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, czyli najnowsze dzieło Hideo Kojimy. Pokaz nowej odsłony serii otwierał konferencję Microsoftu i zrobił na wszystkich wielkie wrażenie. Po raz pierwszy w serii w pełni otwarty świat, nowe sposoby skradania się, zmieniająca się dynamicznie pogoda i pory dnia, wiele sposobów podróżowania, a także dynamiczne CQC w walce… Cóż, Kojima jak zwykle spowodował, że nie możemy się doczekać, a przecież na premierę jeszcze sobie trochę poczekamy.

Podsumowując sekcję gier, trzeba przyznać, że Microsoft ma póki co więcej asów w rękawie. Na premierę PS4 z wartych uwagi exów póki co dostaliśmy jedynie Killzone: Shadow Fall i Drive Club, bo Infamous nie wyrobi się na launch. Xbox One otrzyma z kolei nową Forzę, Dead Rising 3, Killer Instinct i Ryse. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że do premiery obu konsol zostało jeszcze kilka miesięcy i Sony może jeszcze szykować coś mocnego, aby nas zaskoczyć i zwrócić uwagę serwisów newsowych w czasie innym niż okolice czerwcowego E3.

Ciekawi nas Wasza opinia na temat gier dedykowanych obu platformom. Bardziej przemawiają do Was exclusive’y dla PlayStation 4, czy jednak tytuły szykowane dla Xboxa One? Dajcie znać w komentarzach.

 

To by było na tyle w pierwszej części naszego podsumowania. W drugiej przyjrzymy się kontrowersjom wokół sprawy gier używanych, zabezpieczeń regionalnych, sieciowych, a także datom premier dla Polski.

Rafał "Baron Ski" Skierski

Strona artykułu: [1]        

UID: 5979
Okładka/art:
Tytuł:
PlayStation 4 vs Xbox One - wideo-podsumowanie po E3 2013 (cz.1) - cena, wygląd konsol, gry
Developer: -
Gatunek: -
Data wydania:
EUR:
USA:
JAP:
Poziom trudności:
-
       

Strony zaprzyjaźnione

- ZOBACZ TUTAJ              
Kana³ RSS
Materiały zawarte w serwisie onlygames.pl są objęte prawem autorskim i nie mogą być w całości
lub we fragmentach kopiowane, powielane oraz rozprowadzanie bez zgody ich autorów!