Strona główna

- = Historia Saturna = -

O powodach upadku Sa-turna i o tym dlaczego PSX tak namieszał na rynku.

- = F.A.Q. = -

Najczęściej zadawane py- tania, czyli wszystko co chcielibyście wiedzieć na temat 32-bitowej konsoli Segi.

- = Recenzje gier = -

Opisujemy najciekawsze gry z biblioteki Saturna. Do których warto wrócić nawet dzisiaj?

Spis wszystkich gier

Sprawdźcie spis wszys- tkich gier, jakie ukazały się na konsolę Segi w Europie. 240 tytułów.

- = Swap-trick = -

Słyszeliście o metodzie "na podmiankę"? Tutaj dowiecie się o co w niej chodzi.

- = Akcesoria = -

Opis akcesoriów do Sa- turna, które ukazały się na naszym rynku.

Magazyny o Saturnie

Pism poświęconych czar- nej konsoli Segi nie uka- zało się za wiele. Tutaj możecie ściągnąć kilka paczek skanów magów, które udało nam się zdobyć.

- = Rekordy = -

Chcecie skonfrontować swoje umiejętności z innymi? Tutaj prezentu- jemy najlepsze czasy w wybranych tytułach.

 
1. Jakie nośniki jest w stanie odtworzyć Saturn?

Konsola Segi odpala gry nagrane na płytach CD, ma także wbudowany player audio, więc bez problemu odczytuje płyty audio-cd. Oprócz tego dzięki specjalnej przystawce (obecnie jej kupno graniczy z cudem) dało się też odtworzyć filmy na VCD oraz zdjęcia w formacie photo-cd.

2. Czy Saturn jest wstecznie kompatybilny z Sega CD lub innym wcześniejszym systemem "niebieskich"?

Nie. Ani z systemami Segi ani z żadnymi innymi.

3. Czym różni się Model 1 i Model 2 oraz czym tak naprawdę są?

Saturn w Europie ukazał się w dwóch wersjach. Podobnie jak z PSX-a zmaterializowało się PSone, tak Saturn najpierw wyszedł jako Model 1. Można najłatwiej go rozpoznać po owalnych przyciskach Reset i Power oraz padzie. Model 2 przyniósł ze sobą okrągłe przyciski Power i Reset oraz drugi model youpada, trochę bardziej wygodny. Oprócz tego zabezpieczono też go przed swap-trickiem (o nim w stosownym dziale), choć jak pokazała historia - nie w 100%. Poniżej macie porównanie, które wszystko Wam wyjaśni:

 
Model 1 - owalne przyciski na konsoli i specyficzny pad

Model 2 - okrągłe przyciski i odświeżony joypad


4. Czy gry na Saturna można odpalić w jakimkolwiek trybie Dolby?

Niestety nie. Wszystkie gry mają jedynie przełącznik Mono/Stereo. Nie ma więc możliwości odpalenia ich w jakimkolwiek standardzie Dolby (Digitial, Surround, Pro-Logic, etc).

5. Dlaczego filmiki FMV wyglądają na Saturnie gorzej niż na PlayStation?
 
PSX ma swoją technologię, która z perspektywy czasu okazała się lepsza (ruchome JPGi), natomiast Saturn korzysta z czegoś podobnego do filmów odpalanych na PC-ach. Dlatego też większość animacji FMV na tej konsoli wydaje się słabsza i bardziej rozpikselowana niż na PlayStation.

 
6. Kupilem używanego Saturna, ale nie mogę save'ować / po dłuższym używaniu nie mogę już save'ować. Dlaczego?

Tak się składa, że Saturn korzysta z baterii, które podtrzymują save'y. Jak każda bateria, po pewnym czasie i ta ulega wyczerpaniu. Jest to bateria typu CR 2032, czyli bardzo podobna do tych, które podtrzymują płyty główne w PC. Nową możesz kupić w każdym sklepie z zegarkami/bateriami.

7. Jak długo wytrzymuje taka bateria?

Bateria dostarczana razem z Saturnem powinna wytrzymać ok. 2-3 lata. Sega jednak zaleca zmieniać ją co ok. rok. Możesz też dokupić specjalne karty pamięci, które wkładałoby się w port umieszczony za napędem, ale w 2007 roku znalezienie takiej karty jest równie prawdopodobne co znalezienie 100zł leżącego swobodnie na ulicy. Trzeba więc się ograniczyć raczej tylko do baterii.

8) Do czego służy tzw. "cardridge port", znajdujący się nad napędem na górze konsoli (otwierana klapka)?

 
Port ten ma różne zastosowania, wpina się w niego różnego rodzaju przystawki. Te najbardziej znane to: karty pamięci, dodatkowa pamnięć RAM lub ROM (o tym za chwilę), Sega Netlink i Gameshark od Interact. Funkcjonalności kart pamięci nie muszę chyba wyjaśniać. Zapewniają one więcej miejsca na save'y i korzystają z pamięci flash, dzięki czemu nie wymagają baterii. Na rynku ukazało się wiele rodzajów tych kart z czego największe mają ponad 30,000 bloków na save'y. RAM to oczywiście dodatkowa pamięć do Saturna (patrz screen obok). Ukazała się jedynie w Japonii i wykorzystywało ją kilka gier. Wiązało się to po prostu z ostrzejszymi teksturami i ogólnie rzecz biorąc - lepszej jakości obrazem. Nie ma to natomiast nic wspólnego z ilością polygonów na ekranie - za to odpowiada tylko i wyłącznie moc samej konsoli. O co zaś chodzi z pamięcią typu ROM? Jest to (R)ead (O)nly (M)emory i była pakowana razem z grą King of Fighters '95. Była kompatybilna tylko i wyłącznie z tym tytułem, więc o jej wykorzystywaniu do innych tytułów możecie zapomnieć. Gameshark to nic innego jak paczka kodów, które można wykorzystywać w grach (odpowiednik bardziej znanego Action Replay), pozwalający podobno różwnież odpalać gry z innych regionów (nie korzystałem, więc nie potwierdzę tego na 100%). Z Sega Netlink niestety również się nie spotkałem, ale jeśli ktoś ma jakieś informacje na ten temat, proszę aby dał mi znać. Najprawdopodobniej można jednak dzięki tej przystawce w jakiś sposób surfować po internecie przy pomocy Saturna.

9) Które gry są kompatybilne z rozszerzeniem pamięci do Saturna?

Zaznaczyć trzeba na wstępie, że część gier wykorzystuje, ale nie wymaga rozszerzenia pamięci, natomiast do części rozszerzenie jest wymagane, by w ogóle grę uruchomić. W tabelce po lewej macie listę gier wykorzystujących RAM. Jeśli jest napisane np. 0-4MB, to oznacza, że pamięć nie jest wymagana, ale posiadając rozszerzenie 4MB ujrzycie ostrzejsze tekstury. Z kolei samo 4MB pokazuje, że rozszerzenie 4MB jest wymagane do uruchomienia gry, itd.

Tytuł - Developer - Rozszerzenie
 
Groove on Fight - Atlus - 1MB RAM
Cyberbots - Capcom - 0-1 lub 3MB
Dungeons & Dragons - Capcom - 1MB RAM (tylko CD 2)
Marvel Super Heroes - Capcom - 0-1 lub 3MB
Marvel Super Heroes vs. Street Fighter - Capcom - 4MB RAM
Pocket Fighter - Capcom - 0-1 lub 4MB
Street Fighter Zero 3 - Capcom - 4MB RAM
Vampire Savior - Capcom - 4MB RAM
X-Men vs. Stret Fighter - Capcom - 4MB RAM
Fighters History Dynamite - Data East - 1MB RAM
Fatal Fury 3 - SNK - 1MB RAM
King of Fighters '95 - SNK - 1MB ROM
King of Fighters '96 - SNK - 1MB RAM
King of Fighters '97 - SNK - 1MB RAM
Metal Slug - SNK - 1MB RAM
Ragnagard - SNK - 1MB RAM
Real Bout Fatal Fury - SNK - 1MB RAM
Real Bout Fatal Fury Special - SNK - 1MB RAM
Samuari Showdown III - SNK - 1MB RAM
Samuari Showdown IV - SNK - 1MB RAM
Cotton 2 - Success - 0-2MB
Astra Super Stars - Sunsoft - 0-4MB
Waku Waku 7 - Sunsoft - 1MB RAM
 

10) Czy Saturn ma blokadę regionalną na gry?
 
Niestety tak. W związku z tym nie możesz na europejskiej konsoli odpalić gry z USA czy Japonii. Jest jednak kilka metod pozwalających na obejście tej blokady. Po pierwsze - specjalne cardridge konwertujące, obecnie praktycznie niedostępne. Opcja numer 2 to podobno Gameshark, ale jak już pisałem - nie miałem z tą przystawką kontaktu, więc nie potwierdzę tego na 100%. I wreszcie metoda trzecia - swap trick. Musicie jednak pamiętać, że zwykła podmianka nic Wam nie da, bo tu też działa blokada regionalna. Mając jednak obraz jakiejś gry, można spatchować go specjalnym programem, których jak dotąd powstało kilka (m.in.: Saturn Region Patcher v2.1, Saturn Country Converter). Dzięki temu grę NTSC można przerobić na PAL, wypalić i odpalić na konsoli. Nie muszę chyba jednak pisać, że to sposób przeznaczony dla piratów z Karaibów ;)?

11) Czy na Saturnie mogę odpalić kopie zapasowe gier nagrane na  nośnikach CD-R?
 
W normalny sposób - nie. Powstały specjalne modchipy, które na to pozwalały jednak są one obecnie bardzo trudno dostępne. Tak samo jak mające identyczne zastosowanie specjalne cardridge wpinane w port nad klapką od napędu w Saturnie. Jest jednak pewien sposób - tzw. "podmianka", czy też "swap-trick" (jak kto woli), o którym więcej możecie przeczytać w dziale Swap-Trick.

12) Słyszałem o następujących przystawkach: Sega Satellite, ST Key, Super Strong Card 2.0. Podobno umożliwiają one granie w tytuły z innych regionów...

Po kolei. Sega Satellite to cardridge wyprodukowany przez E.M.S Industries Ldt. (Hong Kong). Pozwala na granie w importy (USA, Japonia, Europa) bez jakichkolwiek sztuczek. Pamiętajcie jednak, że to tylko tzw. cardridge konwertujący, nie ma na przykład miejsca na save'y, nie pozwala też na odpalanie kopii zapasowych. Tylko importowane oryginały. ST Key to w sumie to samo co Sega Satellite, ale tańsze. Z kolei Super Strong Card 2.0 to już zupełnie coś innego. To unikalny cardrige zrobiony po to, by ułatwić "podmiankę" - jego jedyną funkcją jest spowalnianie napędu Saturna, by łatwiej było wykonać swap-trick.

13) Co to tzw. "soft-reset" i jak go wykonać?

Soft-reset to manualny reset gry. Wystarczy, że przytrzymasz A+B+C i wciśniesz START. Nie działa to ze wszystkimi grami, ale ze zdecydowaną ich większością - tak.

14) Czemu gry zawsze są ustawione w trybie dźwięku "mono" i muszę zawsze wchodzić do opcji i zmieniać na "stereo" zaczynając grać? (podobnie w odwrotną stronę - gdy ktoś ma ustawione cały czas "stereo" a chciałby mieć zawsze "mono")

Większość gier sprawdza jakie masz defaultowe ustawienia konsoli. Włącz więc konsolę bez umieszczania w niej płytki, przejdź do ustawień i wybierz "Other Options" - tam będziesz mógł wybrać preferowany tryb dźwięku - "mono" lub "stereo". Większość gier będzie z tego korzystała i automatycznie ustawi tryb.

15) Dlaczego w różnych zestawach Saturnów znajdują się różne pady? Czy tylko jeden model pochodzi od Segi? Które z nich są oryginalne?

Sega wyprodukowała dwa modele Saturnów - Model 1 i Model 2, o czym zapewne już wiesz z poprzednich pytań. Pudełka zawierały oprócz minimalnie innych konsol także inne joypady. Z Model 1 pakowany pad był większy i większość ludzi zdecydowanie wolała pad pakowany do Modelu 2, więc to ten kontroler stał się defaultowy później. Dlatego też jeśli masz wybór, polecam pada z Model 2. Oba oczywiście są oryginalne i wyprodukowane przez Segę.

16) Co to jest multiplayer adaptor i które gry z niego korzystają?

Jest to odpowiednik multitapa z PSX-a, czyli rozgałęziacz pozwalający na podpięcie większej liczby kontrolerów do Saturna. Gry wykorzystując tę przystawkę pozwalają na grę kilku osobom naraz (nie musicie się więc ograniczać tylko do 2 graczy naraz). Oficjalnie ukazały się tylko 2 multitapy do Saturna - jeden oficjalny Segi, pozwalający podpiąć do 6 kontrolerów, a drugi wyprodukowany przez Hudson Soft, który był sprzedawany razem z grą Bomberman  (w kształcie głowy Bombermana i został wydany tylko w Japonii specjalnie dla tej gry - umożliwiał jednoczesną grę aż 10 osobom naraz!). Poniżej znajdziecie listę znanych gier, które wykorzystują multiplayer adaptor (czasami nazywany też controller adaptor). Jeśli wiecie o innych tytułach współpracujących z multitapem, napiszcie do mnie.

Blast Chamber (do 4 graczy naraz)
Bomberman* (do 10 graczy naraz)
Bomberman Fight! (do 4 graczy naraz)
Duke Nukem 3D** (do 6 graczy naraz)
Firepro Wrestling: Six Man Scramble (do 6 graczy naraz)
Guardian Heroes (do 4 graczy naraz)
Madden '98 (???)
NBA Action '98 (???)
NHL '98 (???)
Powerslave** (do 6 graczy naraz)
Three Dirty Dwarfs (do 3 graczy naraz)
Worldwide Soccer '98 (???)
Worms*** (do 16 graczy naraz)

* Bomberman działa z multitapem od Hudson Soft, ale także z oficjalnym MA Segi. Jednak tylko jeden level w całej grze pozwala na jednoczesną grę 10 osobom jednocześnie.

** Powerslave posiada ukrytą multiplayerową gierkę nazwaną "Death Tank", która wykorzystuje multitapa. Co ciekawe, Duke Nukem 3D dostarcza sequel - "Death Tank Zwei".

*** Worms pozwala na grę nawet 16 graczom naraz, ale nie wykorzystuje multitapa. Używany jest tylko jeden joypad, który musi być przekazywany przez graczy sobie (z ręki do ręki :).

17) Do czego służy port "Communication Connection" znajdujący się z tyłu Saturna?

To port przeznaczony na kabel link, czyli kabel dzięki któremu możesz połączyć ze sobą dwie konsole. Korzysta z niego bardzo mało gier, ale jak zwykle jest to bardzo grywalna opcja. Potrzebujesz dwóch konsol, dwóch kopii gier, dwóch telewizorów i jednego kabla link - dzięki niemu łączysz ze sobą dwie konsole i możesz grać w tryby multiplayerowe na dwóch różnych telewizorach, bez konieczności dzielenia ekranu na pół. Problem w tym, że Saturn nie doczekał się wystarczającej liczby tytułów korzystających z tego bajeru, by kupowanie linka było opłacalne. Potwierdzone gry, które wykorzystują ten kabel to:

- Gebockers
- Gun Griffon 2
- Steeldom

Gry wychodziły od razu pakowane z linkiem i dostanie tego kabla oddzielnie jest równie prawdopodobne co trafienie szóstki w lotka. Podobno jeszcze kilka gier ma ukryte tryby korzystające z linka (Doom, Duke Nukem...), ale nie mogę tego potwierdzić.

18) Ile Saturnów sprzedało się na całym świecie?

Tego do końca nie wiadomo. Większość źródeł podaje, że w USA Sega znalazła ok. 1,5 - 2 milionów nabywców, natomiast w Japonii Saturna kupiło ok. 5,5 miliona ludzi. Dane dotyczące Europy nie są niestety znane, ale można spokojnie założyć, że na całym świecie konsola zeszła w liczbie ok. 8 - 9 milionów.

19) Które gry na Saturna są trudno dostępne? Które można nazwać unikatami?

- Return Fire
- Panzer Dragon Saga
- Mysteria (Blazing Heroes)
- Sakura Taisen Limited Edition (Sega) - tylko w Japonii

Return Fire jest tak trudno dostępny, że wiele osób powątpiewa czy kiedykolwiek został wydany. Właściwie to nikt nie jest w stanie potwierdzić, że tak naprawdę został. W internecie można doszukać się plotek typu "słyszałem, że ktoś słyszał, że jego wujek słyszał, że ktoś go ma"... Nikt jednak nie jest w stanie tego potwierdzić na 100%. Z kolei Panzer Dragon Saga na pożegnanie Saturna został rzucony do Europy w liczbie ledwie 10,000 egzemplarzy. Blazing Heroes nie jest AŻ TAK trudno dostępne, jednak na samym początku zostało wydane jako "Mysteria" i zdobycie gry pod tym tytułem niemal graniczy z cudem. Błyskawicznie bowiem "Mysterię" zmieniono na Blazing Heroes i ponownie rzucono do sklepów. Z kolei Sakura Taisen LE zostało wydane tylko w Japonii w liczbie 100,000 egzemplarzy, które zostały bardzo szybko sprzedane. Paczka zawierała oprócz gry na 2 CD dodatkowo białą myszkę oraz podkładkę pod myszkę.

20) Co oznacza skrót "SEGA"?

Sega to skrót od "Service Games". Nie ma tu żadnych ukrytych smaczków.



Jeśli macie jakieś pytania, czy też chcielibyście podzielić się swoją wiedzą, piszcie: baronski@onlygames.pl.