Strona główna
- = Historia Saturna = -
O
powodach upadku Sa-turna i o tym
dlaczego PSX tak namieszał na rynku. |
-
- =
F.A.Q. = -
Najczęściej zadawane py- tania, czyli
wszystko co chcielibyście wiedzieć na
temat 32-bitowej konsoli Segi. |
-
- =
Recenzje gier = -
Opisujemy
najciekawsze gry z biblioteki Saturna.
Do których warto wrócić nawet dzisiaj? |
-
Spis wszystkich gier
Sprawdźcie spis wszys- tkich gier, jakie
ukazały się na konsolę Segi w Europie.
240 tytułów. |
-
- =
Swap-trick = -
Słyszeliście o metodzie "na podmiankę"?
Tutaj dowiecie się o co w niej chodzi. |
-
- =
Akcesoria = -
Opis
akcesoriów do Sa- turna, które ukazały
się na naszym rynku. |
-
Magazyny o Saturnie
Pism
poświęconych czar- nej konsoli Segi nie
uka- zało się za wiele. Tutaj możecie
ściągnąć kilka paczek skanów magów,
które udało nam się zdobyć. |
-
- =
Rekordy = -
Chcecie
skonfrontować swoje umiejętności z
innymi? Tutaj prezentu- jemy najlepsze
czasy w wybranych tytułach. |
|
|
-
1. Jakie nośniki jest w stanie
odtworzyć Saturn?
Konsola Segi odpala gry nagrane na
płytach CD, ma także wbudowany
player audio, więc bez problemu
odczytuje płyty audio-cd. Oprócz
tego dzięki specjalnej przystawce
(obecnie jej kupno graniczy z cudem)
dało się też odtworzyć filmy na VCD
oraz zdjęcia w formacie photo-cd.
2. Czy Saturn jest wstecznie
kompatybilny z Sega CD lub innym
wcześniejszym systemem
"niebieskich"?
Nie. Ani z systemami Segi ani z
żadnymi innymi.
3. Czym różni się Model 1 i Model 2
oraz czym tak naprawdę są?
Saturn w Europie ukazał się w dwóch
wersjach. Podobnie jak z PSX-a
zmaterializowało się PSone, tak
Saturn najpierw wyszedł jako Model
1. Można najłatwiej go rozpoznać po
owalnych przyciskach Reset i Power
oraz padzie. Model 2 przyniósł ze
sobą okrągłe przyciski Power i Reset
oraz drugi model youpada, trochę
bardziej wygodny. Oprócz tego
zabezpieczono też go przed
swap-trickiem (o nim w stosownym
dziale), choć jak pokazała historia
- nie w 100%. Poniżej macie
porównanie, które wszystko Wam
wyjaśni:
-
Model 1 - owalne przyciski
na konsoli i specyficzny pad
|
-
Model 2 - okrągłe przyciski
i odświeżony joypad
|
-
4. Czy gry na Saturna można
odpalić w jakimkolwiek
trybie Dolby?
Niestety nie. Wszystkie gry
mają jedynie przełącznik
Mono/Stereo. Nie ma więc
możliwości odpalenia ich w
jakimkolwiek standardzie
Dolby (Digitial, Surround,
Pro-Logic, etc).
5. Dlaczego filmiki FMV
wyglądają na Saturnie gorzej
niż na PlayStation?
-
PSX ma swoją technologię,
która z perspektywy czasu
okazała się lepsza (ruchome
JPGi), natomiast Saturn
korzysta z czegoś podobnego
do filmów odpalanych na
PC-ach. Dlatego też
większość animacji FMV na
tej konsoli wydaje się
słabsza i bardziej
rozpikselowana niż na
PlayStation.
- 6. Kupilem używanego
Saturna, ale nie mogę
save'ować / po dłuższym
używaniu nie mogę już
save'ować. Dlaczego?
Tak się składa, że Saturn
korzysta z baterii, które
podtrzymują save'y. Jak
każda bateria, po pewnym
czasie i ta ulega
wyczerpaniu. Jest to bateria
typu CR 2032, czyli bardzo
podobna do tych, które
podtrzymują płyty główne w
PC. Nową możesz kupić w
każdym sklepie z
zegarkami/bateriami.
7. Jak długo wytrzymuje taka
bateria?
Bateria dostarczana razem z
Saturnem powinna wytrzymać
ok. 2-3 lata. Sega jednak
zaleca zmieniać ją co ok.
rok. Możesz też dokupić
specjalne karty pamięci,
które wkładałoby się w port
umieszczony za napędem, ale
w 2007 roku znalezienie
takiej karty jest równie
prawdopodobne co znalezienie
100zł leżącego swobodnie na
ulicy. Trzeba więc się
ograniczyć raczej tylko do
baterii.
8) Do czego służy tzw. "cardridge
port", znajdujący się nad
napędem na górze konsoli
(otwierana klapka)?
|
-
Port ten ma różne zastosowania,
wpina się w niego
różnego rodzaju
przystawki. Te najbardziej znane to:
karty pamięci, dodatkowa pamnięć RAM lub ROM (o tym
za chwilę), Sega Netlink i
Gameshark od Interact.
Funkcjonalności kart pamięci
nie muszę chyba wyjaśniać.
Zapewniają one więcej
miejsca na save'y i
korzystają z pamięci flash,
dzięki czemu nie wymagają
baterii. Na rynku ukazało
się wiele rodzajów tych kart
z czego największe mają
ponad 30,000 bloków na save'y. RAM to oczywiście
dodatkowa pamięć do Saturna
(patrz screen obok). Ukazała
się jedynie w Japonii i
wykorzystywało ją kilka
gier. Wiązało się to po
prostu z ostrzejszymi
teksturami i ogólnie rzecz
biorąc - lepszej jakości
obrazem. Nie ma to natomiast
nic wspólnego z ilością
polygonów na ekranie - za to
odpowiada tylko i wyłącznie
moc samej konsoli. O co zaś
chodzi z pamięcią typu ROM?
Jest to (R)ead (O)nly (M)emory
i była pakowana razem z grą
King of Fighters '95. Była
kompatybilna tylko i
wyłącznie z tym tytułem,
więc o jej wykorzystywaniu
do innych tytułów możecie
zapomnieć. Gameshark to nic
innego jak paczka kodów,
które można wykorzystywać w
grach (odpowiednik bardziej
znanego Action Replay),
pozwalający podobno
różwnież odpalać gry z
innych regionów (nie
korzystałem, więc nie
potwierdzę tego na 100%). Z Sega Netlink niestety
również się
nie spotkałem, ale jeśli
ktoś ma jakieś informacje na
ten temat, proszę aby dał mi
znać. Najprawdopodobniej
można jednak dzięki tej
przystawce w jakiś
sposób surfować po
internecie przy pomocy
Saturna.
9) Które gry są
kompatybilne z
rozszerzeniem pamięci do
Saturna?
Zaznaczyć trzeba na
wstępie, że część gier
wykorzystuje, ale nie
wymaga rozszerzenia
pamięci, natomiast do
części rozszerzenie jest
wymagane, by w ogóle grę
uruchomić. W tabelce po
lewej macie listę gier
wykorzystujących RAM.
Jeśli jest napisane np.
0-4MB, to oznacza, że
pamięć nie jest
wymagana, ale posiadając
rozszerzenie 4MB
ujrzycie ostrzejsze
tekstury. Z kolei samo
4MB pokazuje, że
rozszerzenie 4MB jest
wymagane do uruchomienia
gry, itd.
Tytuł - Developer -
Rozszerzenie
Groove on Fight -
Atlus - 1MB RAM
Cyberbots - Capcom -
0-1 lub 3MB
Dungeons & Dragons -
Capcom - 1MB RAM
(tylko CD 2)
Marvel Super Heroes
- Capcom - 0-1 lub
3MB
Marvel Super Heroes
vs. Street Fighter -
Capcom - 4MB RAM
Pocket Fighter -
Capcom - 0-1 lub 4MB
Street Fighter Zero
3 - Capcom - 4MB RAM
Vampire Savior -
Capcom - 4MB RAM
X-Men vs. Stret
Fighter - Capcom -
4MB RAM
Fighters History
Dynamite - Data East
- 1MB RAM
Fatal Fury 3 - SNK -
1MB RAM
King of Fighters '95
- SNK - 1MB ROM
King of Fighters '96
- SNK - 1MB RAM
King of Fighters '97
- SNK - 1MB RAM
Metal Slug - SNK -
1MB RAM
Ragnagard - SNK -
1MB RAM
Real Bout Fatal Fury
- SNK - 1MB RAM
Real Bout Fatal Fury
Special - SNK - 1MB
RAM
Samuari Showdown III
- SNK - 1MB RAM
Samuari Showdown IV
- SNK - 1MB RAM
Cotton 2 - Success -
0-2MB
Astra Super Stars -
Sunsoft - 0-4MB
Waku Waku 7 -
Sunsoft - 1MB RAM |
-
-
10) Czy Saturn ma
blokadę regionalną na
gry?
-
-
Niestety tak. W związku
z tym nie możesz na
europejskiej konsoli
odpalić gry z USA czy
Japonii. Jest jednak
kilka metod
pozwalających na
obejście tej blokady. Po
pierwsze - specjalne
cardridge konwertujące,
obecnie praktycznie
niedostępne. Opcja numer
2 to podobno Gameshark,
ale jak już pisałem -
nie miałem z tą
przystawką kontaktu,
więc nie potwierdzę tego
na 100%. I wreszcie
metoda trzecia - swap
trick. Musicie jednak
pamiętać, że zwykła
podmianka nic Wam nie
da, bo tu też działa
blokada regionalna.
Mając jednak obraz
jakiejś gry, można
spatchować go specjalnym
programem, których jak
dotąd powstało kilka (m.in.:
Saturn Region Patcher
v2.1, Saturn Country
Converter). Dzięki temu grę NTSC
można przerobić na PAL,
wypalić i odpalić na
konsoli. Nie muszę chyba
jednak pisać, że to
sposób przeznaczony dla
piratów z Karaibów ;)?
11) Czy na Saturnie mogę
odpalić kopie zapasowe
gier nagrane na
nośnikach CD-R?
-
-
W normalny sposób - nie.
Powstały specjalne
modchipy, które na to
pozwalały jednak są one
obecnie bardzo trudno
dostępne. Tak samo jak
mające identyczne
zastosowanie specjalne cardridge wpinane w port
nad klapką od napędu w
Saturnie. Jest jednak
pewien sposób - tzw.
"podmianka", czy też "swap-trick"
(jak kto woli), o którym
więcej możecie
przeczytać w dziale
Swap-Trick.
12) Słyszałem o
następujących
przystawkach: Sega
Satellite, ST Key, Super
Strong Card 2.0. Podobno
umożliwiają one granie w
tytuły z innych
regionów...
Po kolei. Sega Satellite
to cardridge
wyprodukowany przez
E.M.S Industries Ldt.
(Hong Kong). Pozwala na
granie w importy (USA,
Japonia, Europa) bez
jakichkolwiek sztuczek.
Pamiętajcie jednak, że
to tylko tzw. cardridge
konwertujący, nie ma na
przykład miejsca na
save'y, nie pozwala też
na odpalanie kopii
zapasowych. Tylko
importowane oryginały.
ST Key to w sumie to
samo co Sega Satellite,
ale tańsze. Z kolei
Super Strong Card 2.0 to
już zupełnie coś innego.
To unikalny cardrige
zrobiony po to, by
ułatwić "podmiankę" -
jego jedyną funkcją jest
spowalnianie napędu
Saturna, by łatwiej było
wykonać swap-trick.
13) Co to tzw. "soft-reset"
i jak go wykonać?
Soft-reset to manualny
reset gry. Wystarczy, że
przytrzymasz A+B+C i
wciśniesz START. Nie
działa to ze wszystkimi
grami, ale ze
zdecydowaną ich
większością - tak.
14) Czemu gry zawsze są
ustawione w trybie
dźwięku "mono" i muszę
zawsze wchodzić do opcji
i zmieniać na "stereo"
zaczynając grać?
(podobnie w odwrotną
stronę - gdy ktoś ma
ustawione cały czas
"stereo" a chciałby mieć
zawsze "mono")
Większość gier sprawdza
jakie masz defaultowe
ustawienia konsoli.
Włącz więc konsolę bez
umieszczania w niej
płytki, przejdź do
ustawień i wybierz "Other
Options" - tam będziesz
mógł wybrać preferowany
tryb dźwięku - "mono"
lub "stereo". Większość
gier będzie z tego
korzystała i
automatycznie ustawi
tryb.
15) Dlaczego w różnych
zestawach Saturnów
znajdują się różne pady?
Czy tylko jeden model
pochodzi od Segi? Które
z nich są oryginalne?
Sega wyprodukowała dwa
modele Saturnów - Model
1 i Model 2, o czym
zapewne już wiesz z
poprzednich pytań.
Pudełka zawierały oprócz
minimalnie innych konsol
także inne joypady. Z
Model 1 pakowany pad był
większy i większość
ludzi zdecydowanie
wolała pad pakowany do
Modelu 2, więc to ten
kontroler stał się
defaultowy później.
Dlatego też jeśli masz
wybór, polecam pada z
Model 2. Oba oczywiście
są oryginalne i
wyprodukowane przez Segę.
16) Co to jest
multiplayer adaptor i
które gry z niego
korzystają?
Jest to odpowiednik
multitapa z PSX-a, czyli
rozgałęziacz pozwalający
na podpięcie większej
liczby kontrolerów do
Saturna. Gry
wykorzystując tę
przystawkę pozwalają na
grę kilku osobom naraz
(nie musicie się więc
ograniczać tylko do 2
graczy naraz).
Oficjalnie ukazały się
tylko 2 multitapy do
Saturna - jeden
oficjalny Segi,
pozwalający podpiąć do 6
kontrolerów, a drugi
wyprodukowany przez
Hudson Soft, który był
sprzedawany razem z grą
Bomberman (w
kształcie głowy
Bombermana i został
wydany tylko w Japonii
specjalnie dla tej gry -
umożliwiał jednoczesną
grę aż 10 osobom
naraz!). Poniżej
znajdziecie listę
znanych gier, które
wykorzystują multiplayer
adaptor (czasami
nazywany też controller
adaptor). Jeśli wiecie o
innych tytułach
współpracujących z
multitapem, napiszcie do
mnie.
Blast Chamber (do 4
graczy naraz)
Bomberman* (do 10 graczy
naraz)
Bomberman Fight! (do 4
graczy naraz)
Duke Nukem 3D** (do 6
graczy naraz)
Firepro Wrestling: Six
Man Scramble (do 6
graczy naraz)
Guardian Heroes (do 4
graczy naraz)
Madden '98 (???)
NBA Action '98 (???)
NHL '98 (???)
Powerslave** (do 6
graczy naraz)
Three Dirty Dwarfs (do 3
graczy naraz)
Worldwide Soccer '98
(???)
Worms*** (do 16 graczy
naraz)
* Bomberman działa z
multitapem od Hudson
Soft, ale także z
oficjalnym MA Segi.
Jednak tylko jeden level
w całej grze pozwala na
jednoczesną grę 10
osobom jednocześnie.
** Powerslave posiada
ukrytą multiplayerową
gierkę nazwaną "Death
Tank", która
wykorzystuje multitapa.
Co ciekawe, Duke Nukem
3D dostarcza sequel - "Death
Tank Zwei".
*** Worms pozwala na grę
nawet 16 graczom naraz,
ale nie wykorzystuje
multitapa. Używany jest
tylko jeden joypad,
który musi być
przekazywany przez
graczy sobie (z ręki do
ręki :).
17) Do czego służy port
"Communication
Connection" znajdujący
się z tyłu Saturna?
To port przeznaczony na
kabel link, czyli kabel
dzięki któremu możesz
połączyć ze sobą dwie
konsole. Korzysta z
niego bardzo mało gier,
ale jak zwykle jest to
bardzo grywalna opcja.
Potrzebujesz dwóch
konsol, dwóch kopii
gier, dwóch telewizorów
i jednego kabla link -
dzięki niemu łączysz ze
sobą dwie konsole i
możesz grać w tryby
multiplayerowe na dwóch
różnych telewizorach,
bez konieczności
dzielenia ekranu na pół.
Problem w tym, że Saturn
nie doczekał się
wystarczającej liczby
tytułów korzystających z
tego bajeru, by
kupowanie linka było
opłacalne. Potwierdzone
gry, które wykorzystują
ten kabel to:
- Gebockers
- Gun Griffon 2
- Steeldom
Gry wychodziły od razu
pakowane z linkiem i
dostanie tego kabla
oddzielnie jest równie
prawdopodobne co
trafienie szóstki w
lotka. Podobno jeszcze
kilka gier ma ukryte
tryby korzystające z
linka (Doom, Duke Nukem...),
ale nie mogę tego
potwierdzić.
18) Ile Saturnów
sprzedało się na całym
świecie?
Tego do końca nie
wiadomo. Większość
źródeł podaje, że w USA
Sega znalazła ok. 1,5 -
2 milionów nabywców,
natomiast w Japonii
Saturna kupiło ok. 5,5
miliona ludzi. Dane
dotyczące Europy nie są
niestety znane, ale
można spokojnie założyć,
że na całym świecie
konsola zeszła w liczbie
ok. 8 - 9 milionów.
19) Które gry na Saturna
są trudno dostępne?
Które można nazwać
unikatami?
- Return Fire
- Panzer Dragon Saga
- Mysteria (Blazing
Heroes)
- Sakura Taisen Limited
Edition (Sega) - tylko w
Japonii
Return Fire jest tak
trudno dostępny, że
wiele osób powątpiewa
czy kiedykolwiek został
wydany. Właściwie to
nikt nie jest w stanie
potwierdzić, że tak
naprawdę został. W
internecie można
doszukać się plotek typu
"słyszałem, że ktoś
słyszał, że jego wujek
słyszał, że ktoś go
ma"... Nikt jednak nie
jest w stanie tego
potwierdzić na 100%. Z
kolei Panzer Dragon Saga
na pożegnanie Saturna
został rzucony do Europy
w liczbie ledwie 10,000
egzemplarzy. Blazing
Heroes nie jest AŻ TAK
trudno dostępne, jednak
na samym początku
zostało wydane jako "Mysteria"
i zdobycie gry pod tym
tytułem niemal graniczy
z cudem. Błyskawicznie
bowiem "Mysterię"
zmieniono na Blazing
Heroes i ponownie
rzucono do sklepów. Z
kolei Sakura Taisen LE
zostało wydane tylko w
Japonii w liczbie
100,000 egzemplarzy,
które zostały bardzo
szybko sprzedane. Paczka
zawierała oprócz gry na
2 CD dodatkowo białą
myszkę oraz podkładkę
pod myszkę.
20) Co oznacza skrót "SEGA"?
Sega to skrót od "Service
Games". Nie ma tu
żadnych ukrytych
smaczków.
Jeśli macie jakieś
pytania, czy też
chcielibyście podzielić
się swoją wiedzą,
piszcie:
baronski@onlygames.pl.
|
|
-
-
-
|
|
|
|
|